28/05/2024
Najnovije vesti
POKS-kruna-logo-vinjeta-prenosi-objektiva.rs-iz-Valjeva

O brzoj saobraćajnici i osavremenjavanju sela

Autor 03/05/2023

Predsednik i potpredsednika Gradskog odbora POKS-a Valjevo najnovija obraćanja baziraju na aktuelnoj izgradnji brze saobraćajnice, kao i na važnosti infrastrukturnog razvoja seoskih atara.

Đorđe Marković, predsednik GrO POKS Valjevo, o brzoj saobraćajnici Valjevo – Lajkovac.

„Svi mi Valjevci smo se obradovali kada je najavljena a posebno kada je započeta gradnja ove saobraćajnice.

Strpljivo smo čekali da dođe najavljeni rok za završetak radova i puštanje u funkciju ove žile kucavice ne samo za grad Valjevo već i ceo Kolubarski okrug ali i one koji dolaze iz drugih delova Srbije a posebno iz pravca Beograda, Novog Sada i Čačka.

Završetak radova na brzoj saobraćajnici Valjevo – Lajkova povezaće nas direktno sa autoputem Miloš Veliki a indirektno sa svim ostalim najbitnijim saobraćajnicama u Srbiji. To će svakako olakšati putovanje ljudi i transport roba, a samim tim i učiniti naš grad privlačnijim za nove investitore, poslovne partnere i turiste.

Sve je to dobro, ali kako sve to danas izgleda postoje razlozi za brigu jer najavljeni rokovi ili su već probijeni ili će ubrzo biti prekršeni i rokovi predviđeni i potpisani od izvođača radova.

Naime, u martu 2021. godine predsednik Aleksandar Vučić je samouvereno pred medijima, građanima Valjeva i cele Srbije obećao da će ova deonica biti završena do kraja 2022. godine, iako po ugovoru kineski izvođač radova ima rok do kraja 2023. godine.

Sada razumemo onu staru izreku „o obećanju i radovanju“. 27.jula 2022. godine tadašnji ministar građevinarstva Tomislav Momirović, takođe samouvereno i bombastično je izjavio:

„Brza saobraćajnica koja će spojiti Valjevo sa auto-putem Miloš Veliki potpuno će promeniti perspektivu pre svega Valjeva, a Lajkovac će postati moćan saobraćajni centar.

Ove saobraćajnice se grade po najvišim evropskim standardima i ovakve saobraćajnice dugujemo našim građanima.

One će generisati nove investicije, veći rast plata, a onda će to pratiti i dodatni rast penzija”!

Ovde bih opet pomenuo staru srpsku izreku koja govori „o obećanju i radovanju“!

Danas želim da vas obavestim de se pojavio snimak cele trase iz aprila ove 2023. godine gde se vidi da radovi ni izbliza nisu u završnoj fazi.

Članovi naših Saveta za saobraćaj i privredu bili su u prilici da vide ovaj snimak i dali su mi svoje mišljenje i potrebne informacije koje ja želim ovde da podelim sa vama.

Stanje radova je sledeće:

Na nekim delovima se već asfaltira dok na drugim delovima se radi osnovni sloj i sabijanje tucanika.

Na trećem delu se tek rade zemljani radovi.

Ima delova gde nisu ni započeti nadvožnjaci, a finale je u Slovcu gde na jednom delu od nekoliko stotina metara se apsolutno ništa ne dešava.

Druga srpska stara izreka pominje „kozu i rog“. Snimci kompletne brze saobraćajnice dronom su pokazali da nešto nije u redu i da su obećanja visokih funkcionera neosnovana i olaka data u zanosu političkih obećanja. Verujemo da se pojavio problem u eksproprijaciji zemljišta u Slovcu i da je to problem koji utiče na dinamiku dalje gradnje.

Postavlja se pitanje kako se uopšte pristupilo početku radova a da se nije izvršila kompletna eksproprijacija?

Ko je odgovoran za taj propust?

Kako će se problem rešiti?

Kada će se rešiti?

Odgovor na ova pitanja nam duguju lokalni zvaničnici jer se brza saobraćajnica finansira iz naših džepova preko gradskog budžeta!

Mediji, građani i privrednici Valjeva imaju pravo dobiju odgovore na ova pitanja kako bi šta se zaista dešava i šta mogu da očekuju oko ovog životno važnog pitanja.

Kada smo kod novca, investicija brze saobraćanice iznosi 158 miliona evra, a dužina joj je 18,3 kilometra. Ako se vratimo u prvi razred osnovne škole i izračunamo cenu po kilometru ona iznosi 8.63 miliona evra po kilometru.

Ekonomisti bliski našem Gradskom odboru imaju saznanja da izgradnja savremenih, modernih i vrlo kvalitetnih auto puteva u punom kapacitetu sa vrhunskom opremom i po terenima koji su mnogo teži od ovog između Valjeva i Lajkovca prosečno na nivou Evropske unije kreće se između 7.5 i 8.4 miliona evra po kilometru.

Nameću se sledeća pitanja:

Kako to da je cena auto-puta po kilometru u Evropskoj uniji jeftinija nego kilometar naše brze saobraćajnice? Da li je neko bio isuviše galantan u plaćanju parama naših poreskih obveznika?“ pita Đorđe Marković, predsednik Gradskog odbora POKS Valjevo.

Inoviranje sela

Dragan Bogdanović, potpredsednik Gradskog odbora POKS Valjevo, u ime Saveta za selo i poljoprivredu, pored ostalog predlaže mere za inoviranje sela.

Mi smo već u izbornoj godini za gradske izbore koji će se održati za manje od godinu dana. Spremni smo za utakmicu sa gradskim vlastima i verujemo da ćemo biti njihovi glavni rivali na tim izborima. Verujem da Valjevo koje ima veliku tradiciju demokratskih izbora može da bude primer svima u Srbiji po međusobnom uvažavanju i toleranciji učesnika u političkom životu i javnosti uopšte,“ navodi Bogdanović, i dodaje:

„Želim da podsetim gospodu iz Gradskog odbora SNS Valjevo da pored lepih želja da napreduju srpska sela potrebno je sledeće:

1. Da se ukinu smrtne presude srpskim selima kao i da se opozovu kazne koje su komunisti decenijama svirepo sprovodili a njihovi naslednici nikada ih nisu opozvali i ukinuli do današnjih dana. To nije primedba samo sadašnjoj gradskoj vlasti SNS već i svim demokratskim, nacionalnim čak i monarhističkim opcijama koje su vladale Valjevom poslednjih decenija.

2. Hitno pokretanje velikih javnih radova za izgradnju seoske infrastrukture koja uopšte ne postoji ili je kao u vreme Kleopatre (asfalt, struja, voda, ambulante, internet, vatrogasna služba, veterinarska, služba, protivgradna zaštita, ozbiljno regionalno povezivanje sa svim susednim opštinama i gradovima a posebno sa Divčibarima i Drinom…)

3. Najhitniji plan sigurne, ozbiljne, blagovremene i znatno povećane subvencije za sve grane poljoprivrede a pre svega za proizvođače zdrave hrane koja bi se pre svega prodavala u Valjevu.

4. Bez odlaganja formiranje seoskih opština po uzoru na pravnu i državnu tradiciju prostornog plana Srbije koje će imati nadležnosti, budžet i svoju Skupštinu koja će donositi odluke bitne za njihov život i razvoj (voda, čistoća, vatrogasna služba, vetrinari, javni prevoz…),“ navodi Dragan Bogdanović, potpredsednik Gradskog odbora POKS Valjevo.