28/09/2022
Najnovije vesti

OTVORENA IZLOŽBA SLIKA LJUBICE MRKALJ

Autor 19/03/2022

Svečanim otvaranjem u Modernoj galeriji, danas se valjevskoj publici samostalnom izložbom, posle 25 godina od prvog pojavljivanja u Valjevu, predstavila slikarka Ljubica Mrkalj.

Njena prva izložba u Modernoj galeriji održana je u maju 1997. godine, a inače je poznata po tome da često dolazi u Valjevo i Modernu galeriju.

Danas se Ljubica Mrkalj predstavila kolekcijom “Mrtva priroda” rađenom u akvarelu. Na 43 izložene slike podsetila je prisutne zašto se njeno ime izgovara sa poštovanjem u umetničkim krugovima. Iako gotovo 50 godina živi u Parizu, često je u Srbiji, a gotovo na svim izložbama u Valjevu.

Izložba pod nazivom „Bele žive prirode“ posvećena je slikarskom opusu Ljubice Mrkalj. Naziv izložbe aludira na nazive većine slika sa temom mrtve prirode.

Izložbom je obuhvaćeno 25 ulja na platnu i 21 akvarel, koji su nastajali u periodu od 1990. do 2017. godine, a predmet izložbe su radovi Ljubice Mrkalj označeni sintagmom „bela živa priroda“. To imenovanje je znak raspoznavanja opusa Ljubice Mrkalj među drugim slikarskim opusima druge polovine XX veka. Nazivu su ponekad dodate atributske odrednice – helenska, rimska, vizantijska.

U slikarstvu Ljubice Mrkalj prisutne su dve važne teme. Prva je vezana za problem istorizama kao kategorije stalnog posredovanja prošlosti i sadašnjosti u slikarstvu. Kako će se posredovanjem proizvedeni sadržaji artikulisati u izmeštenom kontekstu sadašnjosti postaje problem interpretacije i okolnosti aktualizacije. Za slike „bele žive prirode“ Ljubice Mrkalj pitanje istorizma se manifestuje u polju referencija što se kriju u „klasičnoj mrtvoj prirodi“ i „u punom sjaju holandskog slikarstva“. Istorizam tu stoji kao sećanje na postojanje žanra mrtve prirode i na njemu pripisan „sjaj“. Analizom, istorizma slikarstva Ljubice Mrkalj se prepoznaje kao klasicizam.

Druga tema vezana je za subjektivno iskustvo otkrića predmeta koje je posledica slučajnosti i ponavljanje motiva. Značenja slika denotiranih kao „bele žive prirode“ Ljubice Mrkalj ispostavljaju se kao načini opisivanja „mrtvih priroda“ i pripadajući im okvira referencije. Denotiranjem prirode kao „bele i žive“ pitanje odnosa prema „mrtvoj prirodi“ ostaje otvoreno u domenu stvaranja metafore. Metafore koja „mrtvoj prirodi“ otkriva da je živa i bela. Implicitno je da slike „bele žive prirode“ izborom prikazanih predmeta pitaju za prirodno u „mrtvoj prirodi“ i za istine koje se otkrivaju o prirodi i umetnosti.

Učestvovala je i na kolektivnim izložbama održanim u Modernoj galeriji Valjevo: Metafizika- Mrtva priroda (1996), Prilog istoriji odsečenih glava (2004), Portret između realnosti i imaginacije (2008), Akt u savremenom srpskom slikarstvu (2013-2014), Iz kolekcije Moderne galerije Valjevo (2016).

Ljubica Mrkalj je rođena 30. juna 1946. godine u Odžacima. U periodu od 1966. do 1971. studirala je na Akademiji za likovne umetnosti u Beogradu. U periodu između 1971. i 1973. godine završila je postdiplomske studije u klasi profesora Mladena Srbinovića. Boravila je na studijskim putovanjima: Italija, Grčka, Bugarska, Francuska, Engleska, Španija, Portugalija, Belgija, Holandija,Nemačka, Egipat i Maroko.

Prvu nagradu za slikarstvo dobila je 1971. godine od Akademije likovnih umetnosti u Beogradu. Od 1973. godine živi i radi u Parizu. Pored slikarstva piše poeziju i prozu: „Arijadnino klupko“, Beograd 2004, „Pancir – košulja duginog sjaja“, Beograd 2009, „Ikonolatrija“, Beograd 2014. Bavi se umetničkom fotografijom i performansom. Član je ULUS-a (1971), Francuskog udruženja umetnika „Kuća umetnika“ (1974), Udruženja srpskih književnika (2012). Samostalno izlaže od 1979. godine i imala je preko trideset samostalnih izložbi. Od 1966. godine učestvovala je na preko sto kolektivnih izložbi u Francuskoj, Italiji, Grčkoj, Nemačkoj, Španiji, Belgiji, Maroku, Jugoslaviji… 

O umetničkom radu Ljubice Mrkalj govorila je Jelena Matić iz Moderne galerije Valjevo gde izložba slika „Bela živa priroda“ traje do 8. maja 2022. godine.