- Home
- Vesti
- Vesti iz Valjeva
- Gradski prevoz može mnogo bolje

Gradski prevoz može mnogo bolje
Gradski prevoz u Valjevu, opšte je poznato, ne koristi se punim potencijalom zaključeno je na prezentaciji projekta Tri u jedan. Ukoliko bi zaživeo među građanima Valjeva veruje se da bi čak petina aerozagađenja bila smanjena u gradu koji beleži neslavne rekorde u zagađenju vazduha.
Dovodimo u pitanje koliko naši sugrađani zapravo koriste ovaj vid prevoza. Kada bi ustalili korišćenje gradskog prevoza na koji bi građani mogli da se oslone, pored pomenutog aerozagađenja bitno bi bile smanjena i prometnost u saobraćaju – manje gužve, manje automobila, samim tim veća prohodnost i bezbednost, više parking mesta što, bi dovelo do manje potrebe da ljudi kreću ranije nego što treba, samo da bi „uhvatili“ parking mesto.

U anketi Lokalnog odgovora, od 500 anketiranih 36% koristi spostveni automobil, 2% bicikl. Ako ne šetaju, prevozno sredstvo najčešće biva taksi. Komentari koji se ponavljaju, pored satnica, bili su i o stanju stajališta.
„Autobuske stanice bi trebalo da budu bolje obeležene, i da na njima stoji tabla koji svi autobusi staju nju, pogotovo za osobe koje ne idu često prevozom i ne znaju tačno potrebne informacije. Bilo bi lepo da se uvedu interaktivne table na stanicama, da nam pokazuju za koliko će tačno doći autobus, jedan je od mnogih komentara o stanicama
u Valjevu”, rekao nam je Matija, srednjoškolac koji nikada do sada nije koristio gradski prevoz.

Od nemanja funkcionalnih klupa, nadstrešnice, obližnje kante koja dovodi do otpada oko stanice i dodatnog zagađenja, do samih višedecenijskih vozila bez klime. Mlađim generacijama nije navika da koriste gradsksi prevoz.
„Uglavnom ne koristim javni prevoz, prvenstveno jer se vozači ne pridržavaju satnica kada autobus treba da dođe. Pored toga što kasne, desi se i da ne dođu uopšte. Samim tim sam nailazila sam i na razne vozače, od ljubaznih do neljubaznih, od dobrih do loših. Uslovi u autobusu su loši, uglavnom su to višedecenijska vozila – bez klime.
Kod nas, nisam sigurna ni koje su tačno stanice. Nisu dobro sređene niti preglede, kada pričamo o redu vožnji“, rekla nam je jedna sugrađanka koja povremeno koristi usluge gradskog prevoza.

Konfuzija oko satnice je česta. Bez nje, sugrađani nisu sigurni kada da uđu u određeni autobus, što dovodi do izbegavanja korišćenja istih.
Jedna od ideja bila je da se sajt lokalnog saobraćajnog preduzeća oživi. „Pristupačnost potrebnim informacijama za lagodno korišćenje gradskog prevoza je takođe problem. Sajt, ako ne radi, nije navigabilan – ostao je u prošlom veku.
Najpouzdanije informacije o autobusima koji su mi trebali sam dobijao od starih ljudi koji ih čekaju redovno. Dodati interaktivnu mapu na sajt, iako je veoma tužno smišljen, gde može da se vidi svaka linija, gde autobus staje i koliko putuje od stanice do stanice“, predlaže Milan, student druge godine fakulteta u Valjevu.
“Kao da nismo u 21. veku”, kaže Milan koji studira u Beogradu. “U Beogradu preko aplikacije možete pratiti taksi vozilo koje dolazi po vas, dati ocenu vozača i slično. Rođen u Valjevu, iskreno, pojma nemam koje su gradske linije i kada su polasci. Uopšte ne koristim gradski prevoz, mada mislim da bi boljom informisanju sugrađana on mogao da bude mnogo konkurentniji taksi udruženjima kojih je ruku na srce previše, i znatno su skuplji sigurno”.

Trenutne pouzdane informacije mladi dobijaju kada pitaju starije sugrađane kada autobus dolazi i gde ide – parola je „snađi se“. „Iako su vožnje neregularne, jasno treba naznačiti satnice i rute istih tih vožnji, da ljudi koji koriste znaju koliko treba da čekaju“, istakla je Jelena, studentkinja, koja naglašava da bi gradski saobraćaj koristila češće kada bi se bolje označilo sve već ranije navedeno. Ovako ona par puta mesečno ulazi u gradski saobraćaj, i kako kaže “prosto nema naviku, jer koristi taksi koji je znatno skuplji”.
Pored satnica, sugestija ispitanika je i na cikličnost autobusa, „Trebalo bi da bude dosta češći – da su deonice u kojima autobusi dolaze određene i češće kao u drugim gradovima, samo uklopiti uz potrebe Valjeva, 30-45 minuta, pogotovo za autobuse koji mnogo ljudi koristi, na primer iz Novog naselja i ostalih udaljenijih delova grada“, rakla nam je Jovana, srednjoškolka koja često koristi gradski saobraćaj na liniji Novo naselje- Centar.
Bezbednost stanica se takođe dovodi u pitanje. Autobuska stanica kod Valjevske gimnazije je opšte poznata i prihaćena. Na nju su građani naviknuti, i ne dovodi njihove živote u opasnost. Kao polarno različitu, imamo za primer autobusko stajalište na duplim trakama – nebezbedno.
“Svega par puta sam čekala autobus na duplim
trakama. Nebezbedno se osećam kada čekam tamo, pa često pronalazim način da me neko vozi, bilo privatno, bilo taksijem“, rekla nam je Emilija, učenica srednje škole i izrazila nadu da će se neko konačno setiti da ostvari moderniji pristup ovo problemu u Valjevu.
Nužno je isplanirati i postaviti stanice koje će biti pristupačne i bezbedne ljudima, kao i dobro opremljene. Pored informacija do kojih je lako doći, ustaljenih satnica koje se poštuju, uz dobro označena, bezbedna i udobna stajališta, gradski prevoz u Valjevu zaista može da zaživi na opštu korist i građana i prevoznika. Ovako pokrivene stanice služe uglavnom za lepljenje reklamnih plakata ali i umrlica.
U Valjevu inače postoji 10 gradskih linija, bar tako piše na sajtu lokalnog prevoznika. Najduža iznosti 18 kilometara uz 23 stajališta dok je najkraća svega četiri kilometra uz 11 stajališta.
Obilazeći stajališta primetili smo da se mnogi vozači taksija “ušuškaju” zauzimajući mesto autobusima, ali i mnogi vozači u nemogućnost parkiranja često zloupotrebljavaju autobuska stajališta.
Generalno gledano gradski saobraćaj u Valjevu je poprilično nezastupljen kao način korišćenja. Lokalno preduzeće bi uz ažurniji menadžment i navedene primedbe sugrađana moglo svakako da unapredi ovaj vid prevoza, na obostrano zadovoljstvo. Ovako, traje kako traje, primetno je da su dalje linije ipak punije od kraćih.
Svakako bi i lokalna uprava mogla da bude ažurnija u rešavanju ovih nepravilnosti, koje bi svakako bile bitna karika u rešavanju smanjenja saobraćanih gužvi u našem gradu. Uz podatak da je Valjevo pre gotovo 50 godina bilo drugi grad u državi po broju automobila u odnosu na broj stanovnika, i sadašnje poređenje gde gotovo svaka porodica u proseku ima dva automobila, nivo aero zagađenja svakako je zabrinjavajući. Moguće ga je rešiti. Malo je i do nas.
Anja Krunić
#EUzaTEBE