![Mića Trnavac USMERENO KRETANJE VELIKOG RAZORNOG DEJSTVA, 1994, ulje na platnu i drveni objekat, 158x287 cm prenosi Objektiva.rs iz Valjeva](https://objektiva.rs/wp-content/uploads/2022/09/USMERENO-KRETANJE-VELIKOG-RAZORNOG-DEJSTVA-1994-ulje-na-platnu-i-drveni-objekat-158x287-cm-fb-Objektiva.rs-Valjevo-ova.jpg)
Retrospektivna izložba Miće Trnavca u Kovinu
Retrospektivna izložba slika i objekata akademskog slikara Radovana Trnavca Miće pod nazivom „Realno – Nadrealno“ biće otvorena od 18. do 30. aprila u Galeriji Centra za kulturu Kovin.
Ovom izložbom svečano je, krajem septembra 2022. godine, u Valjevu proslavljen jubilej 25 godina postojanja i uspešnog rada Internacionalnog umetničkog studija, čiji je upravo Radovan Trnavac Mića idejni tvorac i koji od 1997. godine sa ponosom nosi njegovo ime. Preuzimanje retrospektivne izložbe „Realno – Nadrealno“ simbolično označava početak saradnje Centra za kulturu Kovin i valjevskog Internacionalnog umetničkog studija.
Postavku čine dela Radovana Miće Trnavca nastala u periodu od 1976. do 2017. godine. Kao što svaka retrospektiva „lista“ neku istoriju, tako je ovde posmatrač u prilici da „prelista“ stranice čudesne Mićine enciklopedije i da na njegovim platnima otkrije mnoge arhetipske simbole civilizacije.
Trnavac često ističe da je misao najvažniji momenat njegove kreacije. „Smisao duše je misao, a ja slikam kao što mislim“.
Istoričarka umetnosti Marina Cvetanović u likovnoj kritici konstatuje da je kulturna istorija sveta konstanta slikarske poetike Miće Trnavca.
![](https://objektiva.rs/wp-content/uploads/2023/04/Radovan-Mica-Trnavac-portret-prenosi-Objektiva.rs-iz-Valjeva-518x576.jpg)
Ona iznosi zapažanje da su njegove slike sastavljene iz realnih segmenata, iz viđenog, iz izmaštanog, od realnog, do nadrealnog, ali da nas sadržaj njegove slike i upozorava, sakuplja u sebi neke zaboravljene momente iz prošlosti, otvara nam pitanje gde je granica između onoga što vidimo i čega se prisećamo.
„Klasicista po jednostavnosti izraza i harmoničnosti, kako boja tako i oblika, ali postmodernista po duhovnosti i intelektu koje stavlja ispred svega, Trnavac pokazuje kompleksnost svoje ličnosti i stabilno izgrađene stavove o sebi, čoveku i planeti. Time prevazilazi okvire nacionalnog u svom poimanju sveta, iako svojim delom i zalaganjem u svakom trenutku promoviše ono najbolje u srpskoj kulturi i umetnosti uopšte“, ističe Marina Cvetanović uz napomenu da se teškim radom, neiscrpnom pozitivnom energijom, praštanjem i žrtvovanjem, može doći do renesanse, koju tako priželjkuje Mića Trnavac.