- Home
- Vesti
- Vesti iz Valjeva
- sVAnuće – Uz pitanje kada će proraditi reciklažni centar: „Oko 7.300.000 dinara Vidrak će svakog meseca, od 1. avgusta, neopravdano prihodovati od gađana Valjeva“

sVAnuće – Uz pitanje kada će proraditi reciklažni centar: „Oko 7.300.000 dinara Vidrak će svakog meseca, od 1. avgusta, neopravdano prihodovati od gađana Valjeva“
Odbornici koalicije Ujedinjeno Valjevo može – sVAnuće postavljaju pitanje: „Zašto se čeka početak rada regionalnog centra za reciklažu otpada?“ i ukazuju na razliku realnih i procenjenih troškova od oko 7.300.000 dinara za izđubravanje i prevoz smeća, na mesečnom nivou. Najavljuju da će tražiti vanrednu sednicu Skupštine Valjeva jer, kažu: „Ukoliko ne žele nadalje da krše zakonske propise, oni bi to trebali da prihvate“, kao i iznalaženje načina za povraćaj novca građanima.
Marko Nikolić iz odborničkog kluba sVAnuće ukazuje na važnost pravilne selekcije i reciklaže otpada.

„Otpad kao kategorija materijala je takva struktura koja više vredi ako je više imaš. Međutim, sa poslovanjem Javnog komunalnog predazeća Vidrak je potpuno drugačija situacija. Što ga više imamo, građani više plaćaju. I to ste imali prilike da vidite na poslednjim računima za usluge zbrinjavanja komunalnog otpada iz domaćinstva.
Osim pet struktura otpada koje su prepoznate u primanoj selekciji: tetrapak papir, karton, staklo i aluminijum i pet. Tekstil, kao i odeća i obuća, kao vrsta materijala u primanoj selekcije otpada – nisu prepoznati samo u sistemu upravnjenja Regionalnog centra Eko- Tamna. U svim ostalim sistemima regionalnog upravnjenja ta vrsta materijala je prepoznata u primanoj selekciji.
Od 3 – 5% otpada je tekstil, i za ono što sada znamo, 30.000 tona, koje možemo očekivati u ukupnoj količini otpada koji će se generisati u Valjevu. Dakle, 1.500 tona tekstilnog otpada biće zbrinuto u Eko-Tamnavi i odloženo u telo depone, bez toga da je odvojeno u primanoj selekciji. To je ono što će građani Valjeva plaćati. Još uvek nije kasno. To je vrsta otpada koja bi mogla da se odvaja u kantu gde će biti reciklabirni materijali. I, zaista nam nije jasno kakva je dodatna inicijativa potrebna da bi tako nešto moglo da se uradi i da utičemo na smanjenje troškova izđubravanja iz naših domaćinstva?
U planu za 2025. godinu JKP je opredelilo 70.000 tona otpada koji će se generisati u Valjevu. Ta količina ne prelazi 2.500 tona mesečno, što znači oko 30.000 tona godišnje. Samo 346 tona otpada će se reciklirati. To je, prema onome što su najavili u Javnom komunalnom preduzeću, nešto manje od jedne tone otpada dnevno. Na ovih 30.000 tona, nešto preko 4%, ali prosečno u Srbiji i u lokalnim samoupravama koje nisu na sistemima regionovih centara, recikliraju više od 10%. Dakle, tu smo u velikom problemu, a taj veliki problem će ponovo plaćati građani Valjeva“, kaže odbornik Nikolić.
Potom je govorio o tehnologiji, transfer stanici i reciklažnom centru: „Osim primarne selekcije, koja je najvažnija za upravnje otpadom, ove dve strukture rade preradu ili prenamenu otpada dopremljenog u transfer stanicu.
Ali, nije bilo razgovara o tome da se formira reciklažno dvorište. To su površine gde bi građani mogli da odlažaju sav svoj otpad iz primarne selekcije, sve ono što ne bi moglo u kante.
Mi iz Koalicije sVAnuće želimo da pokrenemo jednu inicijativu. U članu 2 Zakona o upravnju ambalažom i ambalažnog otpada, sve strukture materijala, odnosno ambalaže koje se mogu koristiti veći broj puta, da se izuzmu iz otpada koji ne bi morao da se reciklira.
Sa očekivanim početkom rada Regionalnog centra u javnom mnjenju stvoren je stav da će se rešiti svi naši problemi. Mi u to ne možemo da verujemo jer sve što se trenutno dešava, nas potpuno razuverava.
Želim da naglasim, mikrobiološko MBT postrojenje koje tek treba da se projektuje, samo su dobijeni lokacijski uslovi za MBT postrojenje u okviru Regionalnog centra; očekivana vrednost tog projekta je 25 miliona evra.
Dosadašni troškovi za izgradnju Regionalnog centra ne prelaze 28,2 miliona evra. Dakle, dobili smo lokacijske uslove za MBT postrojenje, a to je jako važno, zato što za primarnu selekciju koju ovde ne očekujemo da će se realizovati na pravi način, dolazimo do toga da će se i reciklažni materijali odlagati na telo deponije.
MBT postrojenje ima tri funkcije. Prvo je da se otpad koji dopreme, peru i suše, zatim se odvajaju tri frakcije: reciklabilni materijali, energetsku frakciju otpada za termički tretman spaljivanja, i treću frakciju otpada koja će se odlagati u telo deponije. Mislimo da se sa tim projektom zakasnilo, a to je tehnološka celina koja bi životni vek deponije povećala za 100%. Dakle, insistiramo da se pokrene dodatna inicijativa i da građani budu obavešteni zašto se toliko čeka sa tim projektom i koje su prepreke u početku realizacije MBT postrojenja u Regionalnom centru?“, napominje odbornik Nikolić.

Odbornik sVAnuća, Gordan Milosavljević: „Kao što vam je poznato Javno komunalno preduzećie Vidrak je od 1. avgusta uvećao cene svojih usluga od 100% do čak 200% zavisno od veličine stana, odnosno kuće i građani s’ pravom negoduju.
Na ovako neopravdano visoko povećanje cena odbornici koalicije sVAnuće ukazivali su na sednici Skuštine u junu mesecu, ali skupštinska većina koju čine SNS i SPS na argumentovane primetbe nije reagovala.
Kako je Vidrak došao do nove cene? Polazni parametri koje Vidrak koristi u svojoj kalkulaciji su 3.500 tona otpada mesečno, koji se prevozi u 152 ture, što ukupno iznosi 20.038.000 dinara.
Ovih 20.038.000 dinara Vidrak uvećava za minimalni procena dobiti od 10%, što je malo čudno da se dobit računa na usluge koje vrše treća lica, što iznosi 22.041.000. Uzimajući u obzir ukupan broj kvadrata koji izđubrava Vidrak, to je 1.900.000 kvadrata, Vidrak je došao do cene od 6.25 dinara/m2 za deponovanje i 5.41 dinara/m2 za prevoz do deponije Sremskoj Mitrovici.
Ovde treba posebno naglasiti da poskupljenje snose isključivo građani, dok preduzeća i ustanove nisu ušli u obračun jer Vidrak nema podatke o količini smeća koje izđubrava iz preduzeća i ustanova.
Tokom jula, Vidrak je objavio javnu nabavku za prevoz komunalnog otpada na regionalnu deponiju Sremskoj Mitrovici na koju se javio jedan ponuđač koji je kasnije i odobran, a to je avtoprevoznička i trgovinska radnja „Sin Promet“ Valjevo.
Sa istim je Vidrak 1. septembra potpisao Ugovor o usluzi prevoza komunalnog otpada po ceni od 2800 dinara po toni, bez PDV, odnosno 3360 dinara sa PDVom. Uzimajući u obzir zvanične podatke Vidraka, da u period od 1. marta do 31. avgusta, količina otpada koji je odvežena na deponiju u Sremskoj Mitrovici prelazi 2.500 tona, čak je prosek oko 2.300 tona, to bi stvarni troškovi danas Vidraka za deponovanje i prevoz komunalnog otpada na deponiju Sremskoj Mitrovici iznosili 14.670.000 dinara.
Poredeći iznos od 22.041.000 na osnovu koga je uvećena cena Vidraka, sa stvarnim troškovima koje će Vidrak imati po osnovu prevoza i deponovanja na deponiju u Sremskoj Mitrovici od 14.670.000 dinara, dolazimo do razlike od oko 7.300.000 dinara koje će Vidrak svakog meseca od 1. avgusta neopravdano prihodovati od gađana Valjeva.
Međutim, ovde ima još jedna zanimljivost. Naime, varedna situacija u Valjevu je ukinuta 9. septembra, što znači da do tada sve troškove prevoza i odlaganja komunalnog otpada snosi grad, što je ishod zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanja u varednoj situaciji.
Obzirom da je Vidrak potpisnik ugovara sa regionalnom deponijom u Sremskoj Mitrovici za odlaganje otpada, a da ne bi snosio troškove odlaganja otpada, pošto mora grad to da snosi, Skupština je na sedmici u junu donara Rešenje o davanju soglasnosti na program korićenja suvencija Vidraku u ukupnom iznosu od 42.300.000 dnara. Po mesecima to iznosi: mart 2.300.000, april 8.000.000, maj 8.000.000, jun i tako dalje, do avgusta isto 8.000.000. U istom rešenju je navedeno, da citiram: „Nakon avgusta meseca, 25. godine, Vidrak će sam snositi ovu stavku iz sobstvennih sestava, obezbeđenih uvođenjem novih usluga.“
Iz predhodno iznetog proizilazija: 1) Cena deponovanja otpada od aprila do avgusta ne prelazi 8.000.000 dinara, i to je manje od 10.74.000.000 koliko je ukalkulisao Vidrak u svoju cenu.
2) Finansiske obeveze za prevoz i deponovanja otpada, a koje će Vidrak finansirati, počinju od 1. septembra, a ne od avgusta.
3) Vidrak će zbog povećanja cena usluga od 1. avgusta prihodovati 22.000.000 dinara, a da u avgustu mesecu neće imati nikakve troškove po osnovu prevoza i deponovanja otpada, jer će grad platiti prevoz. Takođe grad plaća i deponovanje otpada kroz gore pomenucu subvenciju Vidraku.
S toga, Koalicija svana uće će podneti zahtev za vanrednu sednicu Skupštine, sa jednom tačkom dnevnog reda: Korekcija cena komunalnih usluga koje plaćaju neposredni korisnici i povraćaj novca građanima koje je Vidrak prihodovao neopravdano visokim poskupljanjim usluga“, zaključuje odbornik Milosavljević, dodavši da trenutno nemaju obračunatu realnu cenu, koju će predložiti jer moraju da dobiju informaciju koliko JKP Vidrak prihoduje od preduzeća i ustanova jer, kako kaže: „To mora da uđe u cenu“.

Odbornik UVM – sVAnuće, Željko Trifunović zaključuje: „Suština je da je lokalna vlast mimo važećih zakonskih propisa izdala račune građanima. To ukupno iznosi više od 22 miliona dinara za avgust. Potpuno neopravdano.
Oni planiraju, ili su već prihodovali 22 miliona dinara, to je pod pretpostavkom da ništa nisu naplatili od preduzeća i ustanova. Taj iznos je verovatno blizu 30 miliona dinara, samo za avgust.
Ukoliko bi se nastavila situacija sa ovakvim računima, oni će već u septembru prihodovati najmanje 7.000.000 dinara, potpuno nepravdano za nepostojeće troškove; plus naplata od privrede i ustanova.
Neko je zavukao, pre svega, ruku u džep građana Valjeva i to ljudi moraju da znaju. Mi ćemo insistirati da se taj novac vrati građanima. Ukoliko ne žele nadalje da krše zakonske propise, oni bi to trebali da prihvate: našu inicijativu za sednicu Skupštine, a onda i da realnom kalkulacijom račune svedu na potreban nivo za funkcionisanje preduzeća. Nije suština da to preduzeća silne milione, potpuno neopravdano, naplaćuje od građana“, zaključuje Trifunović iz koalicije Ujedinjeno Valjevo može – sVAnuće.