- Home
- Vesti
- Vesti iz Valjeva
- Ko je bez projekta odlučio da 915 metara puta košta 205.500.000, a budžet “pojeli” kumovi?

Ko je bez projekta odlučio da 915 metara puta košta 205.500.000, a budžet “pojeli” kumovi?
Opozicioni u valjevskom parlamentu postavljaju pitanje: “Ko, na koji način je odredio cenu od 205.500.000 dinara za 915 metara puta?” Istovremeno ukazujući da se još uvek čeka primena Lokalnog antikorupcijskog plana, usvojenog u Skupštini Valjeva u februaru 2020. godine.
Odbornik opozicione koalicije Ujedinjeno Valjevo može – sVAnuće, Nemanja Jakovljević predsednik GrO DS Valjevo prilikom obraćanja javnosti je rekao:
“Pred nama je Odluka o dodeli ugovora u postupku javne nabavke „Projektovanje i izgradnja servisnih i pristupne saobraćajnice ka postrojenju za preradu otpadnih voda“. Odluku je, na osnovu mišljenja nadležne komisije doneo načelnik Gradske uprave, g. Nebojša Petronić.
Pre svega uočavamo da smo imali samo jednog ponuđača. Saobraćajnica 915 metara, 205 miliona dinara, zaista primamljiva ponuda. Iako je čudno da se javio samo jedan ponuđač za ovaj posao.
Drugo, nameće se kao dilema – kako je određena ova cena od 205 miliona, ako vidimo da projekat još nije urađen. Logično je da se na osnovu projekta odrede i cene, koliko će nešto koštati, a ovde vidimo da projekat tek treba da se radi. Postavlja se pitanje: kako i ko, na koji način je odredio ovu cenu od 205.500.000 dinara za 915 metara puta?
Komisija, kako stoji u predlogu ove Odluke, je pregledala dokaz o ispunjenosti tehničkih i stručnih kapaciteta, odnosno Spisak izvedenih radova.
Kako listu ponuđača predvodi preduzeće Kompresor-Ing iz Valjeva, imamo jednu pitanje za komisiju: Da li se na spisku izvedenih radova nalazi i rekonstrukcija Ulice Vuka Karadžića i da li se članovi Komisije, nadamo se stanovnici ovog grada, sećaju da je prva ozbiljnija kiša doslovno poplavila tek završenu ulicu, posle čega je gotovo od nule ponovo morala da bude rađena kišna kanalizacija?
U izveštaju Komisije, navedenom u Odluci, nema podataka da li je razmatrano eventualno postojanje sukoba interesa, iz Člana 50 važećeg Zakona o javnim nabavkama.
Ukratko, Zakon definiše da sukob interesa naručioca i privrednog subjekta obuhvata situacije u kojima predstavnici naručioca koji su uključeni u sprovođenje tog postupka, ili mogu da utiču na ishod tog postupka, imaju direktan ili indirektan finansijski, ekonomski ili drugi privatni interes, za koji bi se moglo smatrati da dovodi u pitanje njihovu nepristrasnost i nezavisnost u tom poslu.
Kao što ceo grad zna i to nije tajna, ovde su najpreče kumovske veze i ceo grad o tome priča. Ja sam za skupštinskom govornicom rekao da su budžet pojeli skakavci, neko bi rekao – kumovi.
Zaista, smatramo da ovde postoji ozbiljan sukob interesa. I na sve to, došli smo do još jednog saznanja koje za ovaj postupak može da bude jako važno, a to je da naš sadašnji gradonačelnik je početak svoje karijere imao baš u pomenutoj firmi svoga kuma.
Mi sa ovog mesta, još jednom, poručujemo nadležnima, i zahtevamo da se još jednom Komisija pozabavi ovom javnom nabavkom I još jednom razmotri da li ovde postoje elementi sukoba interesa i da li je ovde prekršen Član 50 Zakona o javnim nabavkama.
Stav 4 Člana 50 posebno navodi: “Predstavnikom naručioca u smislu Stava 2 ovog Člana naročito se smatra: rukovodilac naručioca odnosno odgovorno lice naručioca, član upravnog, izvršnog ili nadzornog odbora naručioca.”
Svi ovi, na prvi pogled bezazleni detalji, naveli su nas da mnogo više nego obično posvetimo pažnju trošenju 205 i po miliona za 915 metara pristupnog puta, kako to nalaže projektni zadatak.
Nestrpljivo čekamo da bude objavljen i ugovor koji su potpisali, ili će uskoro potpisati, naručilac i izvođač radova, kao i druge materijale kao što su terminski planovi, privremene situacije i sve ono što predviđaju propisi.
Nadamo se da će nadležne službe kako Gradske uprave tako i izvođača radova imati razumevanja za našu radoznalost i da neće izbegavati da nam dostavljaju tražene podatke.
Za svaki slučaj ponovo smo razmotrili šta nalaže Zakon o javnim nabavkama: Član 8 o transparentnosti javnih nabavki, Član 40 – pravo na slobodan pristup informacijama od javnog značaja, još jednom Član 50 o sukobu interesa, Član 154 o izvršenju ugovora, 157 o dodatnim dobrima, uslugama i radovima koji se obično pojavljuju kod dobro poznatih nam izvođača.
Postoji još jedna mogućnost da se javnost grada uključi u praćenje izvođenja ove krupne investicije u razvoj Divčibara”, napomenuo je odbornik opozicionog sVAnuća, Nemanja Jakovljević.
Odbornik koalicije Ujedinjeno Valjevo može sVAnuće, Željko Trifunović iz redova Lokalnog fronta iz Valjeva, prilikom obraćanja javnosti, još jednom je ukazao da Lokalni antikorupcijski plan – postoji.
“Postoji dokument, usvojen u ovoj Skupštini i objavljen davnog 21. februara 2020. godine, koji se zove Lokalni antikorupcijski plan za grad Valjevo.
Sredinom februara ove godine, setićete se, koalicija Svanuće, nimalo zavarana praznim pričama o istorijskoj borbi protiv korupcije, dala je priliku skupštinskoj većini da u našem gradu započne iskrenu borbu protiv zla koje godinama razara pravni i ekonomski sistem Srbije.
Poznat je ishod našeg pokušaja, skupštinska većina pobegla je od rasprave o Operativnom programu za primenu Lokalnog antikorupcijskog plana. Uostalom, ne mogu a da ne pomenem slučaj bivšeg načelnika jedne od dve nekadašnje gradske uprave i fenomena maratonskog ping-pong meča između tužilaštva i suda, koji će se verovatno okončati zastarevanjem čitave priče.
Pa šta? – reći će neko.
Evo šta, kaže koalicija Svanuće: Lokalni antikorupcijski plan nije stavljen van snage i imamo puno pravo da zahtevamo njegovu primenu od svih organa grada Valjeva. Možda je upravo javna nabavka o kojoj danas govorimo prilika da se u ovom zdanju izmeni odnos prema korupciji koja svake godine guta milione građana Valjeva utopljene u netransparentnom budžetu.
U Lokalni antikorupcijski plan – postoji: Oblast 14 – Javne nabavke, a u ovoj oblasti, na strani 74 „Glasnika“, postoji redni broj mere 14.2.2. koji zahteva da se za sve javne nabavke čija vrednost je veća od 30 miliona dinara uvede institucija predstavnika javnosti – građanskog posmatrača. Prethodno je bilo potrebno usvojiti izmene postojećih Pravilnika o javnim nabavkama. Iako je rok za sprovođenje ove mere istekao još 30. juna 2020. godine, pre malo više od pet godina, nije nemoguće da gradsko veće i gradsko odeljenje za finansije konačno obave posao za koji su zaduženi u Lokalnom antikorupcijskom planu i propišu procedure koje će omogućiti učešće građanskih posmatrača u praćenju javne nabavke o kojoj danas govorimo i svih budućih čija vrednost je veća od 30 miliona.
Moguće je da bude podignuta lestvica i da se odredi neka granica viša od sadašnjih 30 miliona dinara. Nećemo imati ništa protiv, pod uslovom da nova granična vrednost ne bude, recimo, 500 miliona dinara.
Ovo je, dakle, još jedan probni kamen za gradske izvršne vlasti. U pitanju je deo Lokalnog antikorupcijskog plana za koji nije potrebna odluka Skupštine i može se izmeniti po relativno brzoj i kratkoj proceduri.
Napominjem da je ovaj deo jedan od onih u čijem kreiranju je aktivno učestvovao Lokalni front i da je posle javne rasprave, kako pokazuje izveštaj, u finalni tekst Lokalnog antikorupcijskog plana ušlo je nekoliko predloga podnetih od Lokalnog fronta.
Govorim sve ovo kako bih nadležne gradske službe obavestio da će naši predstavnici, ukoliko budu pozvani, rado učestvovati u izradi predloga dokumenata koje smo ovde naveli”, zaključuje odbornik Željko Trifunović opozicione koalicije Ujedinjeno Valjevo može – sVAnuće.