MODS izražava zabrinutost zbog neutemeljenih tvrdnji da je učešće učenika i nastavnika u obustavama nastave narušavanje prava deteta na obrazovanje
Saopštenje Mreže organizacija za decu Srbije MODS, u koju su uključena i pojedina udruženja i iz Valjeva i Lajkovca, prenosimo u celini.
„Kao predstavnici organizacija koje su posvećene pravima deteta i članice MODS-a, izražavamo zabrinutost zbog učestalih pretnji nastavnicima i učenicima da će se upotrebiti represivne mere zbog obustave nastave. Takođe izražavamo zabrinutost zbog neutemeljenih tvrdnji da je učešće učenika i nastavnika u obustavama nastave narušavanje prava deteta na obrazovanje.
U odgovoru na dileme i pitanja koje javnost postavlja, a imajući u vidu Konvenciju UN o pravima deteta i domaće zakone, ističemo da:
Pravo deteta na mirno okupljanje ne ugrožava prava u vezi sa obrazovanjem.
Detetu nije potrebna saglasnost niti zastupnik u mirnom okupljanju i izražavanju mišljenja.
Obrazovanje je sredstvo ali i preduslov za uživanje svih ljudskih prava. Nivo i vrsta obrazovanja utiču na poboljšanje života, kao i na razvoj celog društva. Stoga se često govori ne samo o pravu na obrazovanje već o pravima u vezi sa obrazovanjem ili pravima iz obrazovanja. Dakle, pravo na obrazovanje nije samo pravo da se svakog radnog dana održi određen broj časova, već da se obrazovanjem i vaspitanjem ostvaruju ciljevi koji su vrlo široko postavljeni, a mogu da se realizuju kroz različite aktivnosti, uz saradnju sa roditeljima, učenicima, nastavnicima i lokalnom zajednicom. To je ono što se upravo događa u školama širom Srbije – one manifestuju elemente škole kao dobre zajednice što je svakako prioritetni cilj našeg obrazovnog sistema.
U skladu sa tim, mislimo da je važno da podsetimo na ciljeve obrazovanja i vaspitanja onako kako su postavljeni u Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja:
1) obezbeđivanje dobrobiti i podrška celovitom razvoju deteta, učenika i odraslog;
2) obezbeđivanje podsticajnog i bezbednog okruženja za celoviti razvoj deteta, učenika i odraslog, razvijanje nenasilnog ponašanja i uspostavljanje nulte tolerancije prema nasilju;
7) razvijanje kompetencija za snalaženje i aktivno učešće u savremenom društvu koje se menja;
8) pun intelektualni, emocionalni, socijalni, moralni i fizički razvoj svakog deteta, učenika i odraslog, u skladu sa njegovim uzrastom, razvojnim potrebama i interesovanjima;
12) razvijanje pozitivnih ljudskih vrednosti;
13) razvijanje osećanja solidarnosti, razumevanja i konstruktivne saradnje sa drugima i negovanje drugarstva i prijateljstva;
14) razvijanje kompetencija za razumevanje i poštovanje prava deteta, ljudskih prava, građanskih sloboda i sposobnosti za život u demokratski uređenom i pravednom društvu.
Imajući na umu ove ciljeve, verujemo da će svako od nas uvek podržati dijalog, nenasilje, nultu toleranciju na nasilje, pretnje i represiju i podržati razvijanje pozitivnih i ljudskih vrednosti kod dece, razvijanje osećanja solidarnosti, razumevanja, empatije i razvijanje kompetencija za razumevanje i poštovanje prava deteta, ljudskih prava, građanskih sloboda i sposobnost za život u demokratski uređenom i pravednom društvu.
Podržavamo prosvetne radnike koji su posvećeni svom pozivu i savesno rade svoj posao. Postojeće pretnje upravo ne doprinose ostvarivanju prava na obrazovanje i prava u vezi sa obrazovanjem dece, čime dodatno povećavajući tenzije u društvu i narušavaju ravnotežu u tom bitnom četvorouglu: dete, nastavnik, roditelj, zajednica.
Nastavnici, kao ključni nosioci obrazovnog procesa, imaju centralnu ulogu definisanu i Zakonom o osnovama sistema vaspitanja i obrazovanja, ne samo u prenošenju znanja već i u osnaživanju dece da razviju kritičko razmišljanje, empatiju i životne veštine potrebne za budućnost. Svojim primerom i angažovanjem, nastavnici pružaju deci i važnu lekciju o demokratskim procesima, pokazujući im kako se mirnim zalaganjem za prava i vrednosti gradi i jača demokratsko okruženje.
Njihova posvećenost stvaranju školskog okruženja koje podržava razvoj svakog deteta, kao i njihov doprinos izgradnji inkluzivnog i pravednog obrazovnog sistema, ključni su za društvo koje neguje mir, toleranciju i demokratske vrednosti
U vremenu brojnih izazova, nastavnici ostaju stub obrazovanja, čineći svojim primerom razliku u životima dece i podsećajući sve na značaj zajedničkog zalaganja za bolje društvo.
Njihova posvećenost neophodna je za izgradnju obrazovnog sistema prilagođenog detetu, koji ne samo da odgovara na društvene potrebe, već i neguje društvene vrednosti poput pravičnosti, jednakosti, mira, tolerancije i razvoja demokratskog društva.
Organizacije potpisnice:
UG KOKORO-BOR
Centar za proizvodnju znanja i veština
Centar za prava deteta
Okular
Inkuzivni razvojni krug za decu i mlade Moj način
UG NEXUS – Vranje
Užički centar za prava deteta
Konjički klub Aranđelovac
Vega omladinski centar
Grupa MAŠTA, Prijepolje
Udruženje za pomoć osobama sa autizmom Bazi Mili, Lajkovac
KidHub, Beograd
StartHub
Prijatelji dece Srbije
Dečiji centar Zaječar
Društvo za razvoj kreativnosti
Akademska inkluzivna asocijacija
CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine
Centar lokalne demokratije LDA
Udruženje građana „Zlatiborski krug“
Centar za kreativni razvoj – Knjaževac
Udruženje građana Libero
UG Autizam Valjevo
Prijatelji dece Inđije
Grupa za decu i mlade „Indigo“
Centar za integraciju mladih
Praxis
CIP-Centar za interaktivnu pedagogiju
MDRI-S
XY Spektrum
Centar za podršku ranom razvoju i porodičnim odnosima HARMONIJA
UG Roditelj
Centar GRiG
Prijatelji dece opštine Požarevac
Obrazovanje plus
Bazaart, reprezentativno udruženje u kulturi
Centar za kreativni i održivi razvoj Misturafina
UG Roditelj Sombor
PIN Mreža psihosocijalnih inovacija
Forum Civilne Akcije FORCA
Udruženje Pozitiv
NVO Omladinski Forum za Edukaciju Roma Bujanovac
Udruženje za podsticanje dečijeg razvja „Veliki mali svet“
Music Art Project
Edukativni centar Roma
Centar za decu i omladinu Vrnjačka Banja
Centar za rad sa decom mladima i porodicom Vrdničak“, navedeno je u saopštenju MODS.