- Home
- Vesti
- Vesti iz Valjeva
- sVAnuće: (Ne)stručno upravljanje deponijom, ugovor ističe 18. maja, koliko sve to košta

sVAnuće: (Ne)stručno upravljanje deponijom, ugovor ističe 18. maja, koliko sve to košta
Odbornici koalicije Ujedinjeno Valjevo može, opozicionog skupštinskog kluba sVAnuće, obratili su se javnosti povodom stanja nastalog usled upravljanja JKP Vidrak i valjevskom nesanitarnom deponijom. Sada odlaganje oko 65-70 tona smeća na regionalnu deponiju Valjevo dnevno košta 450 hiljada dinara.
Odbornik opozicionog kluba Svanuće u Skupštini Valjeva, Marko Nikolić kaže: „Došli smo u situaciju da se sav komunalni otpad, ako je samo komunalni, ako je samo iz naše lokalne samouprave, transferuje na sanitarnu deponiju Rača kod Sremske Mitrovice, koja je pod upravom JKP Srem Mačva. To nije trebalo da se dogodi“, napominje Nikolić ukazujući da su odbornici koalicije Ujedinjeno Valjevo može – Svanuće već ukazivali na niz nelogičnosti u pogledu nefunkcionisanja nelegalne deponije u Valjevu kojom upravlja JKP Vidrak.
Pri tome podseća i na javnu raspravu o Eko Tamnava, održanu u Lokalnoj samoupravi Valjevo 14. decembra prošle godine: „Tada smo, kao odgovorni ljudi, savesno dali predloge. Neke ću sada ponoviti“, naglašava Nikolić.
„Da se svi građani koji žive u neposrednoj blizini deponije koji su ugroženi, da se za njih organizuje poseta „Eko Tamnava“ da se uvere u dinamički plan razvoja, ali i da bi dobili precizne informacije o tome kako će se organizovati sanacija i rekultivacija deponije.
To se nije dogodilo, a predstavnici Gradske uprave na toj raspravi su bili Viktor Mićić i zamenik gradonačelnika Đorđe Milanović. Nalazimo da su potonji događaji koji su doveli do blokade deponije bili interesno začinjeni vrhuškom jednog krila vladajuće koalicije u našem gradu i da je neko imao interes da do toga dođe, kako bi se izborili za svoje pozicije u Pokretu za narod i državu koji se, nadamo se, neće ostvariti.
Čini nam se da će kao kolateralna šteta tog sukoba, osim što su građani došli u nezavidnu situaciju, biti i direktor JKP. Ali, mi nalazimo da je u izjavi koju je gospodin Kuzmanović dao 16. 04. televiziji Va5, kada je citiraću: „Da se sve lako zapaljivo, koje se nalazi na telu deponije, mora izvući, kako bi se preradilo i poslati u deponiju Rača.“ Ako je to tako i ako direktor JKP kaže da se na telu deponije nalazi materijal sa velikim požarnim opterećenjem, dakle imamo direktnog uzročnika svih požara koji su se dogodili“, naglašava odbornik Svanuća, Nikolić, rezimiravši: „Ovo zahteva apsolutno pravno procesuiranje. Ovo je izjava odgovornog lica, direktora javno – komunalnog preduzeća.“
Istovremeno napomenuvši da su se obratili povereniku za zaštitu informacija od javnog značaja: „Došli smo do relevantnih podataka gde vidimo da neodlučnost u radu prave velike probleme u funkcionisanju.
U dopisu koji smo dobili, u tački pet, Javno – komunalno preduzeće navodi o kretanju otpada da oni ne vode. A, u Ugovoru koji je Grad potpisao sa Preduzećem za puteve koji je radio transfer otpada, i dalje radi transfer otpada, navodi se da je prevoznik otpada obavezan da sa svojim podacima potpisom, pečatom i ovoerom dokumenata o kretanju otpada i da isti dostavi primaocu na overu. A primalac otpada u ovom slučaju je regionalna sanitarna deponija Srem, a pošiljalac otpada je JKP Vidrak. I oni kažu da su nenadležni…
Mi smo mislili da u Srbiji postoji samo jedna nenadležna institucija, ali nas u ovom gradu svakodnevno uveravaju u suprotno“, primećuje Marko Nikolić, odbornik koalicije Ujedinjeno Valjevo može.
Gordan Milosavljević, odbornik opozicionog kluba Svanuće, nadovezuje se analizom skorašnjih zbivanja skladištenja otpada i nastalih troškova.
„Proglašenjem vanredne situacije u Valjevu, zbog procene da je teritorija Valjeva potencijalno ugrožena usled elementarne nepogode epidemije, je posledica višegodišnjeg neodgovornog i nestučnog upravljanja svih rukovodstava Javno – komunalnog preduzeća Vidrak Valjevo, valjevskom nesanitarnom deponijom.
Kao što je moj kolega naveo, na deponiji je odlagan otpad sa velikim požarnim opterećenjem, a da bude zlo veće – većina biotrnova na deponiji je zatrpana. Naime, biotrnovi imaju zadatak da eliminišu kiseonik i gasove koji se stvaraju raspadanjem organskih materija, a koji uzrokuju požare na deponiji.
Požari koji su se desili na deponiji tokom januara, februara, marta meseca, desili su se kada su temperature bile niske. Šta možemo očekivati kada dođu letnji meseci sa višednevnim temperaturama preko 35 stepeni?
Nakon blokade deponije 19. marta proglašena je u Valjevu vanredna situacija. Komunalni otpad od tada odvoze na regionalnu deponiju Srem Mačva sa kojom su JKP Vidrak i Grad Valjevo zaključili Ugovor.
Ugovorom je definisana usluga deponovanja otpada koja se naplaćuje 3068 dinara po toni otpada, a trajanje Ugovora je 60 dana. Tako da Ugovor ističe 18. maja, odnosno za pet dana. Pretpostavljam da Gradska uprava i JKP već rade na tome da se taj Ugovor produži.
Na odvoženju komunalnog otpada na regionalnu deponiju Srem Mačva u Sremskoj Mitrovici, prema podacima koje smo dobili iz Gradske uprave, angažovane su tri firme: JKP Vidrak, Ingrap Omni i PZP Valjevo koje se nalaze na spisku subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje.
U Ugovori i aneksima Ugovora sa Ingrap Omnijem i Preduzećem za puteve Valjevo, definisan je način prevoza otpada kamionima kiperima, nosivosti preko 15 tona, a shodno cenovniku za izvođenje radova subjekata za zaštitu i spasavanje, i to na sledeći način:
*prevoz otpada kamionima kiperom do 15t nosivosti 9 132 dinara po toni, pri čemu je makismalno vreme prevoza, odnosno odlaska i povratka, do deponije pet časova;
*čekanje na utovar otpada 3 196,2 dinara po času, pri čemu je maksimalno vreme čekanja jedan čas;
*utovar otpada 9 132 dinara po času, pri čemu je maksimalno vreme utovara jedan čas i
*čekanje na istovar 3 196,2 dinara po času, pri čemu je maksimalno vreme za istovar jedan čas.
Prema podacima koje smo dobili od Javno komunalnog preduzeća Vidrak, od 19. marta do 11. aprila, prosečno se dnevno prevozilo, iako se otpad nije prevozio svaki dan, oko 65 do 70 tona komunalnog otpada, što bi na godišnjem nivou iznosilo oko 30 000 tona.
Imajući u vidu da je u programu rada Vidraka planirano odlaganje 70 hiljada tona otpada, postavlja se pitanje: Čijih 40 000 tona otpada je planirano da se odloži na našu deponiju?
Cena transporta i odlaganja na regionalnu deponiju Srem Mačva ovih 65 do 70 hiljada tona komunalnog otpada dnevno košta 450 hiljada dinara.
Obzirom da je proglašena vanredna situacija na teritoriji Grada Valjeva, shodno Članu 31 Stav 8 Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama, troškovi stavljanja u pripravnost, odnosno angažovanja subjekata, misli se na preduzeća koja su angažovana tokom vanredne situacije, padaju na teret budžeta jedinice lokalne samouprave, Pokraine, Republike, a u zavisnosti od toga koji je štab za vanredne situacije naredio priipravnost, odnosno angažovanje.
Tako da građani što se tiče odvoženje otpada na deponiju Srem Mačva direktno neće osetiti to na svojim računima, ali će to indirektno platiti kroz budžet“, naglasio je Gordan Milosavljević, odbornik opozicione koalicije Ujedinjeno Valjevo može – sVAnuće.